Abonnemang för ridlektioner

Abonnemang på ridlektioner

Allmänt

Abonnemanget är personligt och får ej överlåtas
När man betalat sitt abonnemang förbinder sig abonnemangsägaren (för minderårig gäller målsman) att hålla sig uppdaterad och att följa de abonnemangsregler som är gällande. Dessa regler skall finnas tillgängliga på anslagstavla i entré och på hemsidan. Luspens Ryttarförening följer Svenska ridsportförbundets utbildningsplan. Vid inställd lektion av instruktör eller förening kommer

Medlemskap och ideellt arbete

Alla ridande på ridskolan skall vara medlemmar i Luspens Ryttarförening. Alla medlemmar är automatiskt olycksfallsförsäkrade via Folksam under tiden för aktivitet arrangerad av Luspens Ryttarförening. Medlemsavgift kan aldrig bli föremål för återbetalning. Alla medlemmar som rider på ridskolan hjälps åt med Alla medlemmar som rider på ridskolan eller har sin häst uppstallad här förväntas hjälpa till med försäljning av olika varor som ger intäkter till föreningen ca 2 gånger/termin. Utöver detta behöver vi hjälpas åt att fodra hästar, utföra anläggningsarbeten som städdagar och reparationer.

Stalljour

Runt ca två-fyra helger per termin har du som elev stalljour på Luspens ryttarförening. Jouren innefattar lunch och middagsfodring, hantering av hö, vatten och ev. mockning.
Kan du ej ta din stalljour så ansvarar du själv för att byta dag med någon annan elev.

Hemsidan och sociala medier
På vår hemsida och sociala medier lägger vi löpande ut all information du behöver som elev/medlem. Tex. När det är dags för försäljningar, kurser, läger m.m. Du ansvarar själv för att hålla dig uppdaterad om vad som gäller.

GDPR
Vi följer de regler som finns enl. GDPR.

Avgift
Avgiften för abonnemanget skall erläggas i förskott senast det datum som anges på fakturan för abonnemanget. Fakturor skickas via e-post, om man vill pappersfaktura så tillkommer en avgift om 50 kr.

Nya abonnemang
Nybörjare får en prövotid de 3 första tillfällena, vilket innebär att man kan avsluta sitt abonnemang SKRIFTLIGT via mejl till This is a mailto link direkt efter dessa 3 gånger. Avgift utgår dock alltid för dessa 3 tillfällen enligt gällande abonnemangsregler.

Uppsägning av abonnemang
1. All uppsägning av abonnemang skall ske skriftligt via e-post till This is a mailto link. Senaste datum för uppsägning är 1 juni inför nästkommande hösttermin och senast 1 december inför nästkommande vårtermin. Om abonnemanget inte sägs upp innan sista uppsägningsdatum fortlöper abonnemanget och därmed betalningsansvaret.
2. Återbetalning av abonnemangsavgift kan ske vid två tillfällen: Vid sjukdom eller skada där man kan visa ett läkarintyg där det framgår att man helt måste avhålla sig från ridning eller vid avflyttning från orten där man kan visa ett flyttintyg. Återbetalning sker endast med halva abonnemangsavgiften av kvarvarande ridtillfällen.

Försäljning
I ridabonnemanget ingår att man ska hjälpa till med försäljning av olika slag ca. 2 ggr/ termin. Information om dessa läggs ut på hemsidan när det är aktuellt.

Kläder

Vid ridning är det obligatoriskt med ridhjälm samt en sko eller stövel med klack. Vi har ett begränsat antal hjälmar och säkerhetsvästar att låna ut. Vi rekommenderar att du skaffar egen skyddsutrustning. Barn under 18 år bör ha säkerhetsväst vid all ridning. Det är bra om man inte rider i för bylsiga kläder. Använd handskar, långt hår skall vara uppsatt. Det är även obligatoriskt att ha hjälm för de elever som leder hästar till/från hagen.

Tider
Lektionstiden är 45-60 min beroende på utbildningstider.
Kom i tid! Du måste vara här minst 15-30 minuter innan lektionen börjar för att hinna förbereda inför lektionen, så som att borsta och sadla hästen. Mer info kommer innan terminsstart. Hästar tilldelas av instruktören och de står på tavlan i entrén . Den ridtid du har inkluderar upp- och avsittning. Om du inte kan komma till din ridlektion måste du avboka den till din instruktör samt This is a mailto link senast kl 12.00 samma dag. Det är viktigt att du avbokar dig för att hästarna ska få så jämna gångtider som möjligt samt för att underlätta för instruktören att planera sin lektion.

För barn som är nybörjare
Barnet måste ha med en vuxen medhjälpare som kan vara med och hjälpa till före, under och efter lektionen. Detta gäller tills att ridläraren anser att eleven klarar sig själv. Ingen tidigare hästerfarenhet krävs för att leda hästarna. Du kommer få den info du behöver vid första tillfället.

Stallvärdar
Vi har varje kväll stallvärdar som hjälper till i stallet. De hjälper till att tex sadla, tränsa om man behöver hjälp, mockar, fodrar, släpper ut hästar m.m. Fråga dem gärna om du behöver hjälp. De har reflexvästar på sig.

Kontakt
Har du frågor eller funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss. Vi nås lättast på mejl This is a mailto link men du kan även nå oss på telefon 070-274 76 42
Reglerna tagna av styrelsen och gäller from 2020-07-01. Dessa regler finns tillgängliga på hemsidan o mailas ut till alla nya ridande elever på ridskolan. I och med att man bokat in sig på lektion accepterar man dessa abonnemangsregler.

Uppdaterad: 19 DEC 2017 10:18 Skribent: Therese Tiger

Ange alt-text här.

Vill DU börja rida?
Du tecknar då ett abonnemang hos oss.
För mer info klicka på länken Ridskolan.

E-post: This is a mailto link
T
elefon nummer: 070 - 274 76 42