Följ sidan "Medlemsbrev mars 2021"

Fyll i namn och e-postadress nedan för att följa denna sida. Ett e-postmeddelande kommer då att skickas till dig när något nytt publiceras på sidan.

Medlemsbrev mars 2021

Det behövs ideella krafter …

Styrelsen har beslutat om att dela ut vissa arbetsuppgifter till medlemmarna. Varje grupp har en person som är sammankallande. I det förra medlemsbrevet finns information om grupperna som blev gjorda för att verksamheten ska fungera och finnas kvar. Medlemmarna är indelade i ideella arbetsgrupper som tar hand om drift och skötsel av anläggningen.

Maria K arbetar nu 50% via projektet och 25% för LURF, mer information finns i länken nedan.

Till försommaren planeras ett medlemsmöte - utomhus - där vi kan göra en första utvärdering kring

organisation och behov. Styrelsen bjuder in sammankallande i varje grupp redan i vår till zoom träffar

för att tillsammans med Maria Karlsson höra vilka utmaningar varje grupp anser sig ha.

Allt detta arbete är frivilligt men nödvändigt för att verksamheten ska kunna leva kvar. Kostnaden för en ridlektion skulle bli för hög om även detta arbete skulle ersättas. Utan frivillig hjälp skulle vi vara tvungna att öka vårt debiteringsunderlag med ca 400%.

Föreningen fungerar tack vare sina medlemmar och medlemsavgifter/ridabonnemang finansierar hästarna (mat, foder, försäkringar, hovslagare, veterinärer osv).

Tack vare projektet Häst, hund, människa kan vi arbeta vidare med ytterligare enansökan till Arvsfonden för att äska medel till nybyggnation och ombyggnationer. Maria är anställdinom projektet och tillsammans med styrelsen förbereds ansökan.

Ansökning allmänna arvsfondenAnsökan om projektmedel är inskickad till Allmänna Arvsfonden där föreningen beskriver behovet av att utveckla och bredda verksamheten. Vi behöver hitta samverkansformer som hjälper unga och vuxna med psykosociala behov, som ger ungdomar möjligheter att få ansvar och utveckla sitt ledarskap, som blir ett nav där hästägare i kommunen kan samverka kring fortbildningar och hästens fysiska behov, som kan erbjuda lägerverksamhet och dagliga aktiviteter. Anläggningen behöver kontinuerligt skötas, hästarna tränas och hanteras, lektioner genomföras och instruktörer utbildas.

Därför har vi behov av att även fortsättningsvis kunna erbjuda tjänsteunderlag vid stallet. Menföreningen kommer alltid att behöva ideella krafter för att fungera väl. Varje medlem blir därför viktig för att LURF ska fungera väl och leva kvar in i framtiden.

Ordförande Marie Mattsson

Sekreterare Kaarina Åström

Kassör Martin Bengtsson

Ledamot Sanna Ruonala, Tilde Ångqvist, Nova Gustafsson

Suppleant Tua-Lii Tiger, Sofia Asplund

Vår nya styrelse har fått tillskott av tre ungdomar som ingår i en ungdomsgrupp med sikte på att bilda egen ungdomsstyrelse.

Våra ridskolehästar

Lady
Vår fina supersnälla men envisa d-ponny som vart längst på ridskolan.
Hon går på alla lektioner från hästis till rutinerade grupper och är en favorit hos många.
Lady har under vintern inte varit riktigt kry och har ont i sina bakben. Hon behandlas just nu av veterinär och vi hoppas att hon snart är frisk så hon kan gå i verksamheten som vanligt igen.

Charlie
Maxad c-ponny som även han är en stor favorit. Han vill gärna vara ifred i sin box och gillar inte att bli klappad på mulen. Det kan vara bra för er medlemmar att veta. Låt han vara i fred när han är i sin box och vilar. Charlie används också på alla lektioner från hästis till erfarna gruppen. Han är en väldigt ridbar ponny som många väljer när det är dags för tävling.

Lilja
Lilja är en nordsvensk brukshäst. Hon är den häst som tryggt bär upp våra funktionsvarierade ryttare. Hon är också en klippa när det kommer till körning, men det har väl inte gått någon förbi. Lilja är en klok och trygg dam som börjar bli en duktig ridhäst också. Hon hoppar inga höga höjder eftersom att hon är en tung häst men tycker att det är riktigt kul. Lilja somnar nästan när hon blir ompysslad. Det är bland det bästa hon vet.

Lussan
En av våra två nyaste hästar. Hon har bara bott hos oss sedan november 2020. Lussan är en väldigt snäll ponny som verkligen vill göra rätt. Fortfarande håller hon på att lära sig att bli lektionsponny. Lussan är en d-ponny. När Lussan står inne och äter så behöver hon lugn och ro. De vill alla hästar ha såklart men Lussan har svårt att äta om det är rörigt i stallet.

Pamela
Flyttade också hit tillsammans med Lussan i november 2020. Pamela är en liten storhäst som också håller på att lära sig att bli ridskolehäst. Hon älskar människor och barn. Hon är inte så utbildad än men utbildas på sidan av lektionsverksamheten för att bli en trygg och duktig ridskolehäst. Just nu går hon på alla nybörjarlektioner med ledare och de gör hon riktigt bra!

Privathästar

Vi har just nu 7 privathästägar som gör ett fantastiskt ideellt arbete så som jourhelger, storhelger, vid anställdes sjukdom/ledighet. Samt mkt annat som behövs göras. Fler av dessa är instruktörer.

Våra Instruktörer

Maria K

Maria M

Marianne W

Ulla-Maria Å

Sanna R

Tilde Å

Ridelever/Vårdnadshavare

• Avboka i tid, så har vi en chans att omstrukturera kvällen

Våra rekommendationer nu under gällande pandemi. Gäller alla som vistas på stallet. Detta gäller också på helgerna. Du har också ett eget ansvar

• Alla byter om hemma om man har den möjligheten
  • Man rider/mockar och sen far man hem, om man inte känner att man kan hålla dessa rekommendationer
  • Pågående ridaktiviteter i stallet, hämta vatten på utsidan
  • Håll avstånd, stå inte i klungor och prata
  • Munskydd kommer att användas av medhjälpare/instruktörer där man känner att man kommer för nära rideleverna.
  • Medhjälparna måste försöka vara på sin kväll (om man inte är sjuk)
  • Tänk på avståndet
  • När ridlektionen är slut så far man hem

Kryddförsäljning

Finns kataloger i klubbrummet för den som vill sälja, annars går det bra att beställa på denna sida.

Mössor

Mössor finns att köpa, hör med din instruktör eller någon annan vuxen/ungdom

Planerade Tävlingar (Om det nu går)

• Vecka 12, söndag 28/3 påskhoppet
  • Vecka 16,18,20 centimeterhoppning cup
  • Vecka 22 sommarshow med bla. maskeradhoppning
  • HÖST v. 36, v. 38 pay & jump och 1 pay & jump med maskerad.

Mvh /Styrelsen

Inga nyheter är skapade

Ange alt-text här.

Vill du börja rida?
Du tecknar då ett abonnemang hos oss.
Läs mer om det på ridskolan.

E-post: lurf@stensele.com
Telefon: 070 - 274 76 42