Mobbingplan

Mobbingplan

HANDLINGSPLAN FÖR ATT MOTVERKA MOBBING OCH ANNAN KRÄNKANDE BEHANDLING

Inledning

Den här planen omfattar alla medlemmar i Luspens Ryttarförening. Den är giltig från datum som anges i dokumentet och skall revideras en gång årligen inför höstterminen. När planen revideras skall all tillgänglig dokumentation och samlade erfarenheter användas i syfte att förbättra planen och det förebyggande arbetet på anläggningen.

Ansvarig för innehåll, omfattning, revidering samt att planen är väl förankrad hos medlemmar och personal, är styrelsen i Luspens Ryttarförening.

Vad är mobbning och kränkande behandling?

Mobbning är ett exempel på kränkande behandling. Det är mobbning när en person vid upprepade tillfällen blir utsatt för kränkande handlingar (t ex knuffar, ”psykningar”, elaka kommentarer, utfrysning eller våld) från en eller flera andra personer. Det är mobbning när en person i en konflikt är i underläge och upplever sig kränkt vid upprepade tillfällen och/eller under längre tid.

Kränkande behandling omfattar mobbning, men avser även andra former av kränkningar. Den utsattes egen upplevelse är utgångspunkt i definitionen av kränkande behandling. En person som känner sig kränkt måste alltid tas på allvar. Till skillnad från mobbning är en enstaka handling tillräcklig för att vara kränkande.

Vår målsättning

- Ingen skall utsättas för mobbning eller kränkande behandling på vår anläggning

- Vi tar aktivt avstånd från all form av mobbning och kränkande behandling.

- All vår personal/instruktörer är engagerade i att stoppa all mobbning och kränkande behandling.

Förebyggande insatser

© Vi har tydliga regler som talar om vad för slags beteende som förväntas av oss alla i föreningen, såväl vuxna som barn.

© Vi betonar noga att alla är skyldiga att anmäla upptäckta fall av mobbning eller kränkande behandling. Det betraktas som att ta ansvar för att alla mår bra på vår anläggning.

© Vi går igenom mobbingplanen på teorilektioner och den finns utlagd på vår hemsida. Alla medlemmar ansvarar för att hålla sig uppdaterade vid förändringar.